Ben jij een liefhebber van koffie? Dan lukt het je vast niet om eens een koffieloos dagje te doen. En als je het wel eens hebt geprobeerd, kreeg je waarschijnlijk last van hoofdpijn en vermoeidheid. Hoe dat komt? Wetenschappers hebben het onderzocht en vonden het antwoord in de hersenen.
Tijdens een gezamenlijk onderzoek van de University of Vermont en Johns Hopkins School kregen proefpersonen die dagelijks koffie dronken, óf een capsule met cafeïne óf een placebopil meldt Nu.nl. Via een EEG werd vervolgens de hersenactiviteit van de personen gemeten, de bloedtoevoer werd gemeten en de proefpersonen moesten vragen beantwoorden over hoe ze zich voelden.
De bloedtoevoer naar de hersenen werd sterker wanneer mensen geen cafeïne hadden gekregen maar een placebo. Volgens de onderzoekers is dit verklaren voor de hoofdpijn wanneer je eens een keer geen koffie drinkt. Het EEG liet meer thetagolven zien, het soort golven dat eigenlijk bijna alleen maar voorkomt bij (dag)dromen. De onderzoekers vonden het dan ook niet verwonderlijk dat de proefpersonen aangaven zich moe, sloom en suf te voelen.
Verder viel het de onderzoekers ook op dat er geen verschil in prestatie te zien was bij mensen die lange tijd cafeïne gebruikten en de proefpersonen die tijdenlang een placebo kregen. Hiermee werd aangetoond dat cafeïne dus helemaal niet helpt om beter te presteren.
RSS feed