Uit een onderzoek dat laatst in de New England Journal of Medicine stond, blijkt dat eiwitten, vetten en koolhydraten geen invloed hebben op de resultaten van het dieet. Het onderzoek werd gedaan naar aanleiding van de verschillende dieethypes zoals Atkins of South Beach, waarbij bepaalde voedingsstoffen worden afgeraden of juist aangeraden.
Om dit te onderzoeken hebben 800 mensen met overgewicht vier verschillende diëten gevolgd met verschillende hoeveelheden eiwitten, vetten en koolhydraten. De deelnemers aan het onderzoek waren na 6 maanden gemiddeld 6 kilo kwijt. Tussen de verschillende diëten zat echter geen significant verschil. Bij alle groepen was weer een toename van gewicht te zien 6 maanden na het stoppen met het dieet. Je lichaam went namelijk aan het missen van die betreffende voedingsstof en past zich er zo goed mogelijk op aan. Jammer genoeg kom je hierdoor weer sneller aan in gewicht als je weer normaal gaat eten.
Het is wel mogelijk om een eiwit, vet of koolhydraat beperkt dieet te volgen maar zodra je weer normaal wilt gaan eten, moet je dit heel langzaam opbouwen om aankomen te voorkomen. Gelukkig houden dieetmethodes zoals Atkins hier wel enigzins rekening mee.
RSS feed