Elke ouder weet wel dat zijn puber wel eens iets drinkt, maar hoeveel is dat dan eigenlijk wel niet? Verrassend veel meer: pubers drinken tot drie keer zo veel als hun ouders vermoeden.
De Telegraaf brengt verslag uit van een onderzoek van het Trimbosinstituut waaruit blijkt dat ouders vaak niet beseffen hoeveel hun kinderen drinken. Meer dan 4.000 ouders en 7.500 leerlingen werden voor dit onderzoek ondervraagd.
Meer dan vijftig procent van de ondervraagde ouders vindt dat kinderen jonger dan zestien jaar af en toe eens van een glaasje alcohol mogen proeven en een derde vindt zelfs dat alcohol drinken onder de zestien jaar toegelaten zou mogen zijn.
Eén tot twee drankjes per weekend vinden de ouders wel al schadelijk, maar pubers drinken soms wel vijf tot zes drankjes. Dat is een derde meer dan ouders denken dat hun kinderen consumeren. Minister André Rouvoet is dan ook voorstander van betere voorlichting naar de ouders toe.
RSS feed